PENGGUNAAN MEDIA AUDIO PADA PELAJARAN BAHASA INGGRIS DALAM MENYAMPAIKAN ISI LAPORAN UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR

(The Use Of Audio Media In English Learning To Deliver Report Contents To Improve Learning Achievement)

Authors

  • Nuraeni Yusuf UPT SMP Negeri 1 Tellu Limpoe Kabupaten Sidenreng Rappang

DOI:

https://doi.org/10.47323/ujss.v1i3.63

Keywords:

Audio Media, English Lessons, Learning Application

Abstract

One of the learning environments that involve students actively in learning can be achieved by using audio media. The subjects of this study were class IX 3 UPT SMP Negeri 1 Tellu Limpoe, Sidenreng Rappang Regency in the 2018/2019 academic year, totaling 33 students. The choice of research subjects was because students were less able to socialize and conclude the reports they heard so that audio media were used to overcome them. The research procedure consisted of four stages in each cycle, namely planning, acting, observing, and reflecting. The results showed that the use of audio media in English lessons in the material concluded that the contents of the report had a major contribution in the effort to improve student achievement, marked by an increase in student formative values. In the first cycle, the students' learning completeness reached 70% and in the second cycle, it reached 100%.

References

A. H. Sanaky, Hujair. (2011). Media Pembelajaran Buku Pegangan Wajib Guru Dan Dosen. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Amin, M. (2017).Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Kejujuran Pada Lembaga Pendidikan. TADBIR : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. 1(1), 105-124.

Amir, N. F. ., Magfirah, I., Malmia, W., & Taufik, T. (2020). PENGGUNAAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) PADA PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA SEKOLAH DASAR: (The Use of Problem Based-Learning (PBL) Model in Thematic Teaching for the Elementary School’s Students). Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(2), 22-34. https://doi.org/10.47323/ujss.v1i2.22

Arsyad, Azhar. (1997). Media Pembelajaran. Jakarta: PT: Raja Grafindo Persada.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Harmer, J. (1983). The practice of English language teaching. ERIC.

Iriyanti. (2020). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Materi Narrative Text (PTK pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Kelas X AP 1 SMK Negeri Kota Bogor Tahun Pelajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan BINANIAGA. 1(1), 35-48.

Marlianingsih, N. (2016). Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui Media Audio Visual (Animasi) Pada PAUD. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan. 3(2), 133-140.

Miftakh, F., & Samsi, Y.S. (2015). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Solusi. 2(5), 17-24.

Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran ( Sebuah Pendekatan Baru). Jakarta: Referensi.

Muttaqien, F. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual Dan Aktivitas Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Vocabulary Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X (Quasy Experiment: SMAN 8 GARUT). Jurnal Wawasan Ilmiah. 8(1), 25-41.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Tuharea, V. U., Bin Tahir, S. Z., Ami, I. S. O., & Rahman, A. (2020). BURU LANGUAGE CONSERVATION THROUGH SUSTAINABLE MULOK LEARNING IN BURU REGENCY: (Konservasi Bahasa Buru melalui Pembelajaran Mulok Berkelanjutan di Kabupaten Buru). Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(2), 49-55. https://doi.org/10.47323/ujss.v1i2.30

Yasyakur, M. (2016). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu (Studi di SD EMIISc, Pasar Rebo, Jakarta Timur). Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam. 5(9), 1185-1230.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Kencana Prenada Media Group : Jakarta. hal.17

Downloads

Published

2020-12-16

How to Cite

Yusuf, N. (2020). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO PADA PELAJARAN BAHASA INGGRIS DALAM MENYAMPAIKAN ISI LAPORAN UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR : (The Use Of Audio Media In English Learning To Deliver Report Contents To Improve Learning Achievement). Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(3), 69–79. https://doi.org/10.47323/ujss.v1i3.63