MENINGKATKAN DAYA SERAP SISWA DALAM ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MATERI GEJALA ALAM MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS VIII 1 UPT SMP NEGERI 1 TELLU LIMPOE KABUPATEN SIDENRENG RAPPANG TAHUN PELAJARAN 2018/2019

(Increasing Student Absorption in Natural Symptoms Materials through the Demonstration Method)

Authors

  • Alkhaf Alkhaf UPT SMP Negeri 1 Tellu Limpoe, Makassar

DOI:

https://doi.org/10.47323/ujes.v1i3.60

Keywords:

Social Sciences, Absorption, Demonstration Method

Abstract

One of the learning methods in increasing student absorption is related to Social Sciences regarding natural phenomenon materials through demonstration methods. The research subjects were students of class VIII 3 SMP Negeri 1 Tellu Limpoe, Sidenreng Rappang District, 2018/2019 academic year, totaling 33 children. In the implementation of learning in class VIII 3 SMP Negeri 1 Tellu Limpoe, the teacher only applies the lecture method in learning, so that students' absorption is low. The research design consists of four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The results showed the use of the demonstration method had a major contribution to the effort to increase student absorption, marked by the increase in student formative value acquisition. At the initial stage, the students 'completeness was only 39%, while in the first cycle students' learning completeness reached 72% or an increase of 33%. In cycle II, the maximum percentage of student completeness is 100%.

References

Anitah, W. (2014). Strategi Pembelajaran di SD, Tanggerang Selatan : Universitas Terbuka.

Arsana, I.M. (2019). Revitalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Sebagai Pilar Perlindungan Hak Anak Di Usia Sekolah. Jurnal FIlsafat Indonesia. 2(3), 137-143.

Arsyad & Sulfemi, W.B. (2018). Metode Role Playing Berbantu Media Audio Visual Pendidikan dalam Meningkatkan Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. 3 (2). 41 – 46.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Irayanti, Upu, H., Tahir, T., & Yunus, M. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas VB SDN Balang Baru 1 Kecamatan Tamalate Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Pena: Sains dan Ilmu Pendidikan. 1 (2), 118-130.

Juwaeni, A & Akrom. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPS dalam Materi Gejala-Gejala Alam yang Terjadi di Indonesia dan Negara Tetangga dengan Menggunakan Media Audio Visual. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar. 7(1), 101-110.

Majid, Abdul. (2015). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Malmia, W., Latbual, J., Hentihu, V. R., & Loilatu, S. H. (2020). EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA : (The Effectiveness of Contextual Teaching and Learning (CTL) on Student Mathematics Learning Achievements). Uniqbu Journal of Exact Sciences, 1(2), 31-39. https://doi.org/10.47323/ujes.v1i2.26

Muslikha. (2020). Upaya Peningkatan Partisipasi Dan Hasil Belajar Ips Pada Siswa MTsN Lebaksiu Tahun Pelajaran 2017/2018 Melalui Pendekatan Pembelajaran Kooperatif Model Kajian Kelompok (Group Investigation). Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar. 10(1), 371-385.

Najamuddin. (2015). Pengembangan Pembelajaran Dengan Pemberian Balikan Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa. Jurnal Paedagogy. 2(1), 22-28.

Najamuddin, M., & Mustakim. (2016). Pengembangan Pembelajaran Dengan Pemberian Balikan Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Realita. 1(1), 76-88.

Nursid Sumaatmadja. (2007). Konsep Dasar IPS. Jakarta: Universitas Terbuka.

Rachmawati, Tutik. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Sagala & Syaiful. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran, Jakarta : Alfabeta.

Sitompul, H. S., Ginting , Y. F. B. ., & Hajar, I. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SINEKTIKUNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA POKOK BAHASAN KOLOGATIF LARUTAN : (Application of Synectic Learning Models to Improve Students’ Learning Achievement in Solution Colligative Discussion). Uniqbu Journal of Exact Sciences, 1(2), 52-58. https://doi.org/10.47323/ujes.v1i2.45

Sulfemi, W.B & Nurhasanah. (2018). Penggunaan Metode Demontrasi Dan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendas Mahakam. 3(2), 151-158.

Tino Hadi Subroto & Ida Siti Herawati. (2015). Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Universitas terbuka.

Downloads

Published

2020-12-16

How to Cite

Alkhaf, A. (2020). MENINGKATKAN DAYA SERAP SISWA DALAM ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MATERI GEJALA ALAM MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS VIII 1 UPT SMP NEGERI 1 TELLU LIMPOE KABUPATEN SIDENRENG RAPPANG TAHUN PELAJARAN 2018/2019: (Increasing Student Absorption in Natural Symptoms Materials through the Demonstration Method). Uniqbu Journal of Exact Sciences, 1(3), 1–13. https://doi.org/10.47323/ujes.v1i3.60